Selasa, 31 Oktober 2017

Early Medieval Art


The Middle Ages 
(Zaman Pertengahan)

Zaman Pertengahan di dunia Eropah meliputi kira-kira 1,000 tahun sejarah seni di Eropah, dan pada masa-masa diperluaskan ke Timur Tengah dan Afrika Utara. Zaman Pertengahan Awal umumnya bermula dari kejatuhan Empayar Rom Barat (476 CE) hingga kira-kira 1000, yang menandakan permulaan zaman Romanesque. Ia termasuk pergerakan seni utama dan tempoh, seni kebangsaan dan serantau, genre, dan kebangkitan. Ahli sejarah seni cuba untuk mengklasifikasikan seni zaman pertengahan ke dalam tempoh dan gaya utama dengan beberapa kesulitan, kerana kawasan zaman pertengahan sering menampilkan gaya artistik tersendiri.

Seni zaman pertengahan awal di Eropah berkembang dari warisan artistik Empayar Rom dan tradisi ikonografi gereja Kristian awal. Sumber-sumber ini bercampur dengan kebudayaan artistik "Barbarian" yang kuat di Eropah Utara untuk menghasilkan warisan artistik yang luar biasa. Sejarah seni zaman pertengahan dapat dilihat sebagai interaksi yang sedang berlangsung di antara unsur-unsur klasik, Kristian awal, dan seni "gasar". Selain daripada aspek klasik klasisisme, terdapat tradisi berterusan gambaran realistik yang terselamat dalam seni Byzantine Eropah Timur sepanjang tempoh tersebut. Dalam pembentangan realistik Barat muncul sebentar-sebentar, menggabungkan dan kadang-kadang bersaing dengan kemungkinan expressionist baru. Gaya ekspresi ini berkembang baik di Eropah Barat dan di estetika Utara unsur-unsur hiasan yang bertenaga.

Biarawan dan biara mempunyai pengaruh yang mendalam terhadap kehidupan agama dan politik Zaman Pertengahan Awal, dalam pelbagai kes yang bertindak sebagai tanah amanah untuk keluarga yang berkuasa, pusat propaganda dan sokongan diraja di wilayah yang baru ditawan, dan asas untuk misi dan dakwah. Mereka adalah pusat pendidikan dan literasi utama dan kadang kala hanya serantau. Banyak manuskrip tersembunyi dari klasik Latin disalin di biara-biara pada Zaman Pertengahan Awal. Monks juga merupakan pengarang karya baru, termasuk sejarah, teologi, dan subjek lain yang ditulis oleh penulis seperti Bede (meninggal 735), yang berasal dari utara England yang menulis di akhir ketujuh dan awal abad ke-8.

image
Cover of the Codex Aureus:
 Codex Aureus dari Emmeram, 870. Perlindungan emas dan permata berlapis permata, Munich, Bayerische Staatsbibliothek, Clm 14000.

          Penggunaan bahan-bahan berharga adalah tetap dalam seni zaman pertengahan. Manuskrip yang paling diterangi dari Abad Pertengahan awal mempunyai buku mewah yang dihiasi dengan logam berharga, gading, dan permata. Salah satu contoh terbaik karya logam berharga dalam seni zaman pertengahan ialah penutup jubah Codex Aureus St Emmeram (870). Codex, yang asalnya tidak diketahui, dihiasi dengan permata dan pelepasan emas. Emas juga digunakan untuk membuat objek suci untuk gereja-gereja dan istana, sebagai latar belakang padat untuk mosaik, dan digunakan sebagai daun emas untuk miniatur dalam manuskrip dan lukisan panel. Dinamakan selepas Emmeram dari Regensburg dan diterangi dengan mewah, Codex merupakan contoh penting seni Carolingian, dan juga salah satu pengikatan harta karun yang masih hidup di akhir abad kesembilan.


RUJUKAN
⇢ https://courses.lumenlearning.com/boundless-arthistory/chapter/the-early-middle-ages/
⇢https://en.wikipedia.org/wiki/Codex_Aureus_of_St._Emmeram




The Vikings





















Kapal Gokstad adalah kapal Viking abad ke-9 yang terdapat di sebuah bukit pengebumian di Gokstad di Sandar, Sandefjord, Vestfold, Norway. Ia kini dipamerkan di Muzium Kapal Viking di Oslo, Norway.

SEJARAH THE VIKING

          The Vikings berasal dari tiga negara di Scandinavia: Denmark, Norway dan Sweden. Nama 'Viking' berasal dari bahasa yang dipanggil 'Old Norse' dan bermaksud 'serbuan bajak laut'. Orang yang pergi berperang dalam kapal dikatakan 'pergi Viking'. Umur Viking dalam sejarah Eropah adalah kira-kira AD 700 hingga 1100. Dalam tempoh ini ramai Vikings meninggalkan Scandinavia dan pergi ke negara lain, seperti Britain dan Ireland. Ada yang pergi berperang dan mencuri harta karun. Yang lain menetap di tanah baru sebagai petani, tukang atau pedagang.

          Pada tahun 787, tiga keturunan Viking mendarat di selatan England. The Vikings melawan orang-orang tempatan, kemudian berlayar. Serangan pertama ini dicatatkan dalam Anglo-Saxon Chronicle. Ia adalah permulaan perjuangan sengit antara bahasa Inggeris dan Viking. Bahasa Inggeris memanggil 'Danes' penyerang Viking tetapi mereka berasal dari Norway dan Denmark. Viking Norway atau 'Norse' belayar ke Scotland, di mana mereka membuat penempatan di utara dan di kepulauan Orkney dan Shetland. Viking juga menetap di Isle of Man. Vikings menyerang Wales, tetapi beberapa rumah dibuat di sana.

          Dalam 793 Vikings menyerang biara Kristian di Lindisfarne di Northumbria. Mereka adalah orang-orang kafir, bukan orang Kristian seperti kebanyakan orang di Britain. Perompak Viking tidak berfikir dua kali mengenai merompak gereja Kristian. Biara-biara Kristian di Britain mudah diserang, kerana biarawan-biarawan di biara-biara tidak mempunyai senjata. Gereja dan biara menyimpan khazanah berharga, seperti emas, permata dan buku. Terdapat makanan, minuman, ternakan, pakaian dan peralatan juga - menggoda untuk Viking yang tamak.

          Sesetengah kapal Viking membawa keluarga ke Britain mencari tanah untuk ladang. Tanah ladang yang baik adalah terhad di negara-negara Vikings sendiri. Bahagian Britain di mana kebanyakan orang Vikings menetap adalah Scotland utara dan timur England. Selama 500 tahun, dari kira-kira 900 SM, Vikings memerintah utara Scotland, kepulauan Orkney dan Shetland dan kepulauan Hebrides di pantai barat. Di Ireland, Vikings mengasaskan kota Dublin. Kawasan Viking di timur dan utara England dikenali sebagai Danelaw. Perkampungan Viking membawa kata-kata baru ke dalam bahasa Inggeris, dan idea-idea baru mengenai kerajaan juga. Untuk masa yang singkat England mempunyai raja-raja Denmark (Raja Cnut dan anak-anaknya, dari 1016 hingga 1042).

          Viking Norway belayar ke barat merentasi Lautan Atlantik ke Iceland dan Greenland. Sekitar 1000 AD, Vikings belayar ke Amerika Utara dan memulakan penyelesaian, walaupun ia tidak bertahan lama. Viking Denmark pergi ke Perancis dan mengasaskan Normandy ('Land of the North-men'). Vikings Denmark juga berlayar ke selatan sekitar Sepanyol, dan ke Laut Mediterranean. Viking Sweden berkeliaran di sepanjang sungai ke Rusia. Peniaga Viking boleh didapati sejauh timur sebagai Constantinople (Turki), di mana mereka bertemu dengan orang-orang dari Afrika, Arab dan Asia.





Anglo-Saxon




Sutton Hoo purse cover, dari Timur Anglia, England. Emas dengan garnet dan cloisonne pada asalnya pada gading atau tulang. Muzium British, London.

Sutton Hoo Purse-lid adalah salah satu objek utama yang digali dari tanah perkuburan kerajaan Anglo-Saxon di Sutton Hoo di Suffolk, England. Laman ini mengandungi koleksi gundukan penguburan, yang mana paling penting adalah pengebumian kapal yang tidak terganggu di Mound 1 yang mengandungi barang-barang kubur yang sangat kaya termasuk purse-lid. Orang yang terkubur di Mound 1 biasanya dianggap sebagai Raedwald, Raja Anglia Timur, yang meninggal sekitar 624. Purse-lid itu dianggap sebagai "salah satu ciptaan yang paling luar biasa dari zaman pertengahan awal, tujuh dan setengah inci panjang, ia dihiasi dengan perhiasan yang indah dalam emas dan garnet cloisonné enamel, dan tidak syak lagi simbol kekayaan dan status yang besar. Pada tahun 2017, purse-lid telah dipamerkan di Muzium British.




Hiberno-Saxon




Lindisfarne Gospels, John cross-carpet page f 210v (British Library)


Buku ini merupakan contoh yang menakjubkan dari karya seni Insular atau Hiberno-Saxon yang dihasilkan di Kepulauan British antara 500-900 C.E, sebuah masa pencerobohan yang dahsyat dan pergolakan politik. Orang-orang biarawan membacanya semasa ritual di Lindisfarne Priory mereka di Holy Island, sebuah komuniti Kristian yang menjaga kuil St Cuthbert, seorang uskup yang meninggal pada tahun 687 dan peninggalan-peninggalannya dianggap memiliki kuasa kuratif dan keajaiban.
Seorang biarawan Northumbrian, sangat mungkin uskup Eadfrith, menerangi codex pada awal abad ke-8. Dua ratus lima puluh sembilan daun yang ditulis dan direkodkan termasuk potret halaman penuh bagi setiap penginjil; halaman hiasan "permaidani" yang sangat hiasan, masing-masing mempunyai set salib yang besar melawan latar belakang perhiasan yang diperintahkan dan lagi memancing; dan Injil sendiri, masing-masing diperkenalkan oleh permulaan yang historiated. Kod codeks juga termasuk enam belas halaman jadual kanun yang ditetapkan dalam arked. Di sini, menghubungkan petikan-petikan dari setiap penginjil disusun secara bersebelahan, membolehkan seorang pembaca membandingkan pembahasan.
Pada 635 C.E. Kristian rahib dari pulau Scotland Iona membina sebuah priory di Lindisfarne. Lebih dari seratus lima puluh tahun kemudian, pada tahun 793, Vikings dari utara menyerang dan menjarah biara, tetapi penyelamat berjaya mengangkut Injil dengan selamat ke Durham, sebuah bandar di pantai Northumbrian kira-kira 75 km barat dari lokasi asalnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan