Isnin, 1 Januari 2018

Chinese Art (Group 7)


LINK VIDEO PRESENTATION CHINESE ART GROUP 7: 

https://www.youtube.com/watch?v=KKtTsA_KKRc



CHINESE ART

JADE


Jade istilah digunakan untuk dua jenis batu, nephrite dan jadeitite, yang terdiri daripada mineral silikat yang berlainan. Nephrite boleh ditemui dalam pelbagai warna hijau dan dalam bentuk putih berkrim (dikenali di China sebagai jed "lemak kambing"). Jade-yang terdiri daripada hampir semua jade-datang dalam variasi warna yang lebih besar, termasuk biru, lavender-mauve, merah jambu, dan zamrud-hijau yang mempesonakan. Dari kedua, jade jarang, didokumentasikan dalam kurang daripada 12 tempat di seluruh dunia.

Semasa Zaman Batu banyak budaya, jed digunakan untuk kepala kapak, pisau, dan senjata lain. Memandangkan teknologi metalworking telah tersedia, penekanan beralih ke daya tarikan dan nilai jed dalam membuat hiasan dan objek hiasan.

Jade lilin, zamrud-hijau secara historis menjadi varieti yang paling berharga, dan ia terus dianggap sebagai seperti itu. Sebagai jed "quetzal", jeditit hijau terang dari Guatemala dihargai oleh budaya Mesoamerika; dan sebagai jade "rajafisher", batuan-batuan hijau yang terang dari Burma menjadi batu pilihan bagi para ulama dan penguasa kerajaan pasca-1800 Cina. Jade Nephrite digunakan terutamanya dalam pra-1800 China serta di New Zealand, Pantai Pasifik dan Pantai Atlantik Amerika Utara, Eropah Neolitik, dan Asia Tenggara. Di samping Mesoamerica, jade digunakan oleh budaya Neolitik Jepun dan Eropah.

Prasejarah China

Semasa zaman Neolitik, sumber jet nephrite yang diketahui di China untuk item jed utilitarian dan upacara adalah deposit yang kini habis di kawasan Ningshao di Delta Sungai Yangtze (budaya Liangzhu, 3400-2250 SM) dan di kawasan Wilayah Liaoning di Inner Mongolia (kebudayaan Hongshan 4700-2200 SM). Jade digunakan untuk membuat banyak objek utilitarian dan upacara, mulai dari barang dekoratif dalaman untuk jade pengebumian jed. Ia dianggap sebagai "permata empayar."

Dari kira-kira dinasti Cina yang paling awal hingga sekarang, deposit jed yang paling banyak digunakan adalah dari wilayah Khotan di wilayah barat China Xinjiang. Di sana, jade nephrite putih dan hijau ditemui di kuari kecil dan sebagai batu kecil dan batu di sungai-sungai yang mengalir dari gunung Kuen-Lun ke utara ke kawasan Takla-Makan Desert. Koleksi jed sungai dipusatkan di Yarkand, Sungai Jade Putih (Yurungkash) dan Sungai Black Jade (Karakash). Dari Kerajaan Khotan, di selatan Jalan Silk, bayaran penghormatan tahunan yang terdiri daripada jed putih yang paling berharga dibuat ke mahkamah Imperial China dan di sana berubah menjadi objets d'art oleh tukang-tukang mahir, kerana jed dianggap lebih berharga daripada emas atau perak.

Jade-yang berwarna hijau zamrud, merah jambu, lavender, oren, dan coklat cerah-diimport dari Burma ke China hanya selepas sekitar 1800. Varieti hijau yang jelas dikenali sebagai Feicui (翡翠) atau Kingfisher (bulu) Jade. Ia cepat menggantikan nephrite sebagai pelbagai jade imperial.



LINK VIDEO PRESENTATION CHINESE ART GROUP 7: 


https://www.youtube.com/watch?v=KKtTsA_KKRc

Tiada ulasan:

Catat Ulasan